Aluminium oppoetsen?

Stel hier je vragen aan de medewerkers van malien.nl.
Antwoorden op veel gestelde vragen zullen na verloop van tijd verplaatst worden naar het FAQ-gedeelte.
Plaats reactie
Joany
Berichten: 5
Lid geworden op: 06-04-2013 21:27

Aluminium oppoetsen?

Bericht door Joany » 22-06-2013 22:04

Hallo,

Ik vroeg me af of je aluminium ook nog wat kunt oppoetsen/schoonmaken.
Ik had laatst een nieuwe armband gemaakt, en die was nog veel lichter van kleur en veel glanzender dan een armband die ik al heel veel gedragen heb.
Dus, kan ik die oudere armband nog ergens mee oppoetsen/schoonmaken? Zo ja, waarmee?

Groetjes Joan

violetmoon
Berichten: 27
Lid geworden op: 15-05-2013 12:22

Bericht door violetmoon » 22-07-2013 22:05

Is het blank aluminium?

Dit kan je oppoetsen met rijst of met walnoot-grit in een tumbler.
Of plastic korreltjes die gebruikt worden om te zandstralen.
RVS shot (kleine stukjes) kan ook maar dan niet te lang.

Als je geen tumbler hebt werkt het ook als je het in een potje stopt en er flink mee gaat schudden. :D
~*~ Carina ~*~

Michelle de Haan
Site Admin
Berichten: 50
Lid geworden op: 14-06-2012 20:45

Bericht door Michelle de Haan » 22-07-2013 22:59

Een materiaal stopt met glanzen doordat het oppervlak niet vlak of recht is. Bij veel metalen wordt er een dunne, poreuze oxidelaag gevormd, omdat het metaal reageert met de lucht (=oxideert).

Nu zijn er manieren om het metaal weer glanzend te krijgen.

De meest gebruikte manier door sieradenmakers is door gebruik te maken van een zogeheten tumbler, zoals hierboven al genoemd wordt.
Dit is een ronddraaiend of trillend trommeltje waar je je materiaal met 'tumbling media' in doet, voor poetsen/schoonmaken/laten glanzen is dit meestal gemalen walnootschil (op specifieke grootttes, dit is er speciaal voor gemaakt/gemalen) of steel shot. Walnootschil gaat droog in de trommel, staal met een kleine hoeveelheid water en zeep.
Het effect hiervan is, afhankelijk van welk materiaal je erbij stopt (schil of staal) je ofwel het oppervlak poetst ofwel het metaal daadwerkelijk weer glad maakt.

Echter moet je veel sieraden hebben of maken wil dit nuttig zijn.
Dus in het kader van 'grootmoeders tips' :) het volgende:

Neem een kussensloop. Doe hier je sieraden in en knoop het dicht. Vervolgens draai je dit mee in de wasmachine en de droger. Het beste kan je maar een kleine hoeveelheid per keer doen en dit meedraaien met een lading handdoeken. Liever niet met gewone kleding, want je moet ervanuit gaat dat het aluminium, net als je was, vies is.

Als een kussensloop te groot is heb je nog de optie om zelf kleinere zakjes te naaien. In de supermarkt en bij bijv. Xenos verkopen ze waszakken, die normaal gezien bijvoorbeeld gebruikt worden om je ondergoed of sokken bij elkaar te houden in de wasmachine.

Het is aan te bevelen dit met nieuwe stukken/cadeautjes sowieso een keer te doen, ze gaan er heel mooi van glanzen.

Succes!

violetmoon
Berichten: 27
Lid geworden op: 15-05-2013 12:22

Bericht door violetmoon » 22-07-2013 23:06

Goh dat van in de wasmachine wist ik nog niet, kan dit ook met het gekleurde aluminium?

Lijkt me in ieder geval wel zachter als in de tumbler.

Dank je wel voor de tip. :D
~*~ Carina ~*~

Michelle de Haan
Site Admin
Berichten: 50
Lid geworden op: 14-06-2012 20:45

Bericht door Michelle de Haan » 22-07-2013 23:17

Jup, ook geanodiseerd aluminium gaat prima.

Overigens kan je kiezen tussen kleine hoeveelheden in een zak + handdoeken gelijk meewassen of een hele grote hoeveelheid in een zak + geen wasgoed. Geen grote hoeveelheden + wasgoed nemen, dan kan je vlekken krijgen in je was, het metaal is immers gewoon vies geworden na verloop van tijd.

In de tumbler gaat geanodiseerd aluminium trouwens ook, maar dan kan je het beste rijst, walnoot of een speciale steel shot sieradenmix nemen om erbij te stoppen. Daarnaast werkt een vibrerende trommel beter dan een roterende als het gaat om het schoonmaken en laten glanzen van onderdelen of sieraden.

violetmoon
Berichten: 27
Lid geworden op: 15-05-2013 12:22

Bericht door violetmoon » 23-07-2013 10:48

hahahhaa, ik heb een in elkaar geknutselde tumbler. Heeft vriendlief ooit voor me gemaakt.

Afbeelding

Ik leg daar glazen potten met inhoud op (gewoon van appelmoes of zo) liefs met droge inhoud.

Mijn voorkeur gaat uit naar rijst of zand, maar vriendlief heeft voor mij nog aluminium grit en glas grit (word gebruikt om te zandstralen) liggen om te proberen. :D

Alle andere metalen en stenen doe ik met RVS shot, twee verschillende maten schijfjes en staafjes.
~*~ Carina ~*~

Joany
Berichten: 5
Lid geworden op: 06-04-2013 21:27

Bericht door Joany » 11-08-2013 00:04

Ik ben al een heel gekomen met de ultrasoonreiniger op het werk (maar die luxe heeft niet iedereen)
Dat van de wasmachine ga ik zeker proberen met nieuwe stukken en een potje met rijst kan ik thuis ook nog wel proberen.

Plaats reactie