Welke materialen kan ik gebruiken voor een maliënkolder?

Hier vind je de antwoorden op veel gestelde vragen. Deze sectie zal uitgebreid worden aan de hand van jullie vragen.

Plaats reactie
Michelle de Haan
Site Admin
Berichten: 50
Lid geworden op: 14-06-2012 20:45

Welke materialen kan ik gebruiken voor een maliënkolder?

Bericht door Michelle de Haan » 14-01-2013 12:35

Ik wil een maliënkolder maken. Welke materialen kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Voor het maken van een maliënkolder heb je de keuze uit verschillende materialen. Hier worden de verschillende keuzes vergeleken op materiaaleigenschappen en prijs.

Mild staal
Mild staal is de enige historisch correcte keuze voor een maliënkolder. Het is redelijk zacht en daardoor makkelijk om mee te werken. Het grootste nadeel van dit materiaal is dat het snel roest en om die reden wordt het eigenlijk alleen gebruikt als het belangrijk is dat het materiaal historisch correct is, zoals bijvoorbeeld bij re-enactment. Als laatste is mild staal een relatief goedkoop materiaal om mee te werken.

Gegalvaniseerd staal
Gegalvaniseerd staal is een goede all-round keuze voor het maken van maliënkolders. Het is redelijk resistent tegen roest, makkelijk om mee te werken en tevens het goedkoopste materiaal dat te verkrijgen is. Voor een maliënkolder in dit materiaal ben je, afhankelijk van de ringmaat die je gebruikt, gemiddeld tussen de 75 en 125 euro kwijt. Na verloop van tijd zal er een witte oxidelaag op dit materiaal ontstaan en als je het onbehandeld laat, kan dit gaan roesten. Aanrader is een regelmatige behandeling met beschermende spray (bijvoorbeeld ballistol). Je zal ook merken dat hoe vaker je je maliënkolder draagt, hoe minder last je krijgt van roestvorming; de ringen draaien als je beweegt en het lichte schuren daarvan zorgt dat ze langer mooi blijven.

Glanzend aluminium
Glanzend aluminium is een typisch modern materiaal dat gebruikt kan worden voor het maken van armour. Het is 1/3 van het gewicht van staal, het is makkelijk om mee te werken en het is onderhoudsarm (roest niet). Ook dit materiaal behoort tot de goedkopere keuzes voor het maken van maliënkolders. Het aluminium dat wij gebruiken is ongeveer even sterk als gegalvaniseerd staal, maar over het algemeen wordt toch aangeraden om grotere en/of dikkere ringen te gebruiken. Typisch voorbeeld voor geschikte ringmaten in glanzend aluminium zijn: 1,6x6,7 mm/ 1,6x8,4 mm/2,0x8,5 mm/ 2,0x10,0 mm.

RVS
RVS is de meest duurzame keuze voor het maken van maliënkolders. Het is bijzonder sterk, veel sterker dan staal of aluminium. Het roest niet en is daarom onderhoudsvrij. Wel is het erg hard en daarom moeilijker om mee te werken dan (gegalvaniseerd) staal of aluminium. Ook is het duur; afhankelijk van de gebruikte ringgrootte ben je voor een maliënkolder 250 tot 450 euro aan materiaal kwijt.

Plaats reactie