Wat zijn schubben en hoe kan ik ermee werken?

Hier vind je de antwoorden op veel gestelde vragen. Deze sectie zal uitgebreid worden aan de hand van jullie vragen.

Plaats reactie
Michelle de Haan
Site Admin
Berichten: 50
Lid geworden op: 14-06-2012 20:45

Wat zijn schubben en hoe kan ik ermee werken?

Bericht door Michelle de Haan » 14-01-2013 12:31

Op jullie website hebben jullie zogenaamde ‘schubben’ staan. Wat zijn dit en wat doe je ermee?
Schubben zijn kleine metalen schijven in de vorm van een vissenschub. Ze werden vroeger (vanaf de Romeinse tijd) gebruikt om beschermende kleding van te maken. Tegenwoordig worden ze veelal gebruikt voor sieraden, kleinere kledingstukken als topjes en rokjes of als armour voor bijvoorbeeld re-enactment of LARP. Om de schubben aan elkaar te bevestigen gebruik je maliën (twee ringen per schub).

Ik wil graag gaan werken met schubben. Hoe werkt het?
Net als bij werken met maliën heb je twee tangen nodig. Ook heb je ringen nodig in specifieke maten.
In het PDF-gedeelte van de website staan tutorials voor het maken van zowel scalemaille als scaleflowers.

Welke maat ringen heb ik hiervoor nodig?
Als je een lap wil maken van de schubben, zoals oorspronkelijk bij bepantsering werd gedaan, heb je per schub 2 ringen nodig. Deze ringen hebben de volgende afmetingen:

Bij kleine schubben: 1,2x4,2 of 1,2x5,1 mm.
Bij grote schubben: 1,6x6,7 of 1,6x8,4 mm.

Het is bij schubben de bedoeling dat je vanaf de voorzijde van een werkstuk de ringen niet kan zien.
De grootst genoemde maat wordt meestal aangeraden als standaardmaat door fabrikanten. Deze maat is geschikt voor het maken van grote werkstukken, zoals armour. Wij raden over het algemeen de kleinere maat aan, omdat we hebben ervaren dat je vooral bij kleinere stukken en aan de randen van grote stukken, de grotere ringen kan zien.

Plaats reactie