Wat zijn goede beginprojecten en -materialen?

Hier vind je de antwoorden op veel gestelde vragen. Deze sectie zal uitgebreid worden aan de hand van jullie vragen.

Plaats reactie
Michelle de Haan
Site Admin
Berichten: 50
Lid geworden op: 14-06-2012 20:45

Wat zijn goede beginprojecten en -materialen?

Bericht door Michelle de Haan » 14-01-2013 12:30

Ik heb nog nooit met maliën gewerkt. Met wat voor project kan ik het beste beginnen?

Wij bieden verschillende mogelijkheden voor beginprojecten via de website:
  • - Starterspakketten. Deze zijn bijzonder geschikt om mee te beginnen, zowel voor mensen die volledige maliënkolders willen gaan maken als voor mensen die zich vooral bezig houden met sieraden en accessoires. Starterskits bevatten genoeg ringen voor een beginproject en geïllustreerde instructies. Voor beginners is het starten met kleine projecten (zoals sieraden) aan te raden, om te wennen aan de verschillende technieken, maar ook om je handen aan het type werk te laten wennen. [/list:u]
    • - Gratis instructies voor verschillende projecten zijn te downloaden op onze PDF-pagina. [/list:u]
      • - Als je liever zelf op onderzoek uitgaat, kan je gebruik maken van onze linkpagina, waar je verwijzingen naar verschillende Engelstalige instructie-websites kan vinden.[/list:u]
        • - Voor zowel beginners als gevorderden is het mogelijk om deel te nemen aan één van onze workshops. Tijdens een workshop leer je één of meerdere technieken van maliewerk. Als je van tevoren weet dat je een bepaalde techniek wil leren, kan je dit aangeven bij je aanmelding.[/list:u]Over het algemeen raden we beginners niet aan om met grote projecten te beginnen, zoals bijvoorbeeld een maliënkolder. Het is beter om eerst met iets kleiners te beginnen, omdat het goed is je handen te laten wennen aan het type werk. Daarnaast zijn langere projecten zijn, vooral in het begin, erg eentonig en tijdrovend. Bij een maliënkolder ben je bijvoorbeeld 20 tot 40 uur bezig met alleen het open- en dicht buigen van ringen, waarna je ook nog 20 tot 40 uur de ringen in elkaar moet zetten.

          Ik heb nog nooit met maliën gewerkt. Wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken?

          Voor sieraden is glanzend aluminium is een ideaal beginnersmateriaal. Het heeft goede eigenschappen voor sieraden (het roest niet en is nickelvrij), het is makkelijk om mee te werken (het is zacht) en het is goedkoop, wat het geschikt maakt als oefenmateriaal.

          Voor armour is glanzend aluminium of gegalvaniseerd staal een goed beginnersmateriaal. Aluminium is makkelijk om mee te werken en is onderhoudsarm (roest niet). Het is vooral geschikt voor kleinere stukken (arm- of beenbeschermers) of een korte maliënkolder (t-shirtmodel). Voor meer informatie hierover, zie elders in deze FAQ.
          Gegalvaniseerd staaldraad is iets sterker dan aluminium, maar gaat na verloop van tijd oxideren. Dit materiaal is goedkoop, maar vergt onderhoud. Voor meer informatie over materialen voor armour, zie elders in deze FAQ.
          Let op: Gegalvaniseerd staal is niet geschikt voor het maken van sieraden , omdat het na verloop van tijd oxideert.


Plaats reactie