Wat heb ik nodig om te werken met maliën?

Hier vind je de antwoorden op veel gestelde vragen. Deze sectie zal uitgebreid worden aan de hand van jullie vragen.

Plaats reactie
Michelle de Haan
Site Admin
Berichten: 50
Lid geworden op: 14-06-2012 20:45

Wat heb ik nodig om te werken met maliën?

Bericht door Michelle de Haan » 14-01-2013 12:29

Ik heb nog nooit met maliën gewerkt en…

…welke spullen heb ik nodig om te beginnen?

Als je met maliën werkt, heb je het volgende nodig:

Twee tangen, één in elke hand.
Voor sieradenwerk neem je hiervoor (hobby)tangen zonder kartels of buigtangen. Als je besluit met RVS te gaan werken, wat harder is, gebruik je (hobby)tangen met kartels.

Een aantal ringen
Glanzend aluminium is een ideaal beginnersmateriaal, zowel door de
materiaaleigenschappen (het is zacht en dus makkelijk om mee te werken, het roest niet en is nikkelvrij) als door de prijs (het is goedkoop).

Instructies
Via de website bieden wij gratis instructies aan in PDF-formaat. Daarnaast is er op internet bijzonder veel Engelstalige informatie te vinden.
Een goed voorbeeld hiervan is het internationale project M.A.I.L.
Binnenkort zullen wij via de webshop ook een aantal Engelstalige boeken aanbieden, deze zijn op aanvraag al beschikbaar. Ook is er de mogelijkheid om bij ons een workshop te volgen om een aantal begintechnieken aan te leren.

b…wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken?
Voor sieraden is glanzend aluminium is een ideaal beginnersmateriaal. Het heeft goede
eigenschappen voor sieraden (het roest niet en is nikkelvrij), het is makkelijk om mee te
werken (het is zacht) en het is goedkoop, wat het geschikt maakt als oefenmateriaal.

Voor armour is glanzend aluminium of gegalvaniseerd staal een goed beginnersmateriaal. Aluminium is makkelijk om mee te werken en is onderhoudsarm (roest niet). Het is vooral geschikt voor kleinere stukken (arm- of beenbeschermers) of een korte maliënkolder (t-shirtmodel). Voor meer informatie hierover, zie elders in deze FAQ.
Gegalvaniseerd staaldraad is iets sterker dan aluminium, maar gaat na verloop van tijd oxideren. Dit materiaal is goedkoop, maar vergt onderhoud. Voor meer informatie over materialen voor armour, zie elders in deze FAQ.

…Wat voor ringen kan ik het beste bestellen om mee te beginnen?
Je kan een starterskit bestellen, hier zitten alle ringen in die je nodig hebt en ze bevatten
instructies die voorzien zijn van maten, zodat je weet wat je nodig hebt als je meer dingen
wil maken.
Veel gebruikte standaard ringen, waar je veel verschillende patronen mee kan maken, zijn
deze:

Voor armour
AB16516 - Glanzend Aluminium, 1,6x6,7 mm
AB16516 - Glanzend Aluminium, 1,6x8,4 mm
AB1638 - Glanzend Aluminium, 1,6x9,8 mm
GS1651601 - Gegalvaniseerd Staal, 1,6x8,0 mm
GS16236401 - Gegalvaniseerd Staal, 1,6x9,0 mm

Voor sieraden
AB1814 - Glanzend Aluminium, 1,2x6,8 mm
AB18316 - Glanzend Aluminium, 1,2x5,1 mm
AB18532 - Glanzend Aluminium, 1,2x4,1 mm

Als je graag met kleur werkt, is het een aanrader om zowel van machinaal geknipt als gezaagd in één van bovenstaande afmetingen ook een gemengd zakje geanodiseerd aluminium aan te schaffen. Gezaagde ringen hebben een ander kleurenpalet dan machinaal geknipte. Op deze manier kan je uitproberen welk kleurenpalet je mooier vind en of je de voorkeur geeft aan geknipte of gezaagde ringen.

d…met wat voor project kan ik het beste beginnen?
Via onze website bieden wij verschillende starterspakketten aan. Deze zijn bijzonder geschikt om mee te beginnen, zowel voor mensen die volledige maliënkolders willen gaan maken als voor mensen die zich vooral bezig houden met sieraden en accessoires. Starterskits bevatten genoeg ringen voor een beginproject en geïllustreerde instructies.

Voor beginners is het starten met kleine projecten (zoals sieraden) aan te raden, om te wennen aan de verschillende technieken. Daarnaast kunnen grotere projecten, vooral in het begin, erg eentonig en tijdrovend zijn.

Via de website kan je gratis instructies voor verschillende projecten
downloaden. Als je liever zelf op onderzoek uitgaat, kan je gebruik maken van verschillende Engelstalige instructiewebsites, waaronder die van de Maille Artisans.

Voor zowel beginners als gevorderden is het mogelijk om deel te nemen aan één van onze workshops. Tijdens een workshop leer je één of meerdere technieken van maliewerk. Als je van tevoren weet dat je een bepaalde techniek wil leren, kan je dit aangeven bij je aanmelding.

Plaats reactie